torsdag 25 oktober 2012

Oktober = Bröst

Då var det oktober igen...och rosa bandet/bröstcancer kampanjer poppar upp i princip överallt och jag blir lika ledsen varje år...

För ett par år sedan så drabbades min pappa av prostatacancer, det var en lång och jobbig process för hela familjen under hans behandling, men vi tog oss igenom den. Det tillkom en del biverkningar av strålningen och han fick genmgå en operation efteråt. Idag är pappa frisk från sin cancer och han har blivit mer tacksam över livet och familjen har blivit tajtare.

Varför är kvinnors bröst värda mer än mäns prostator? Lika många män drabbas av prostatacancer som kvinnor av bröstcancer, man belyser det helt enkelt inte på samma sätt. Mustachkampen i all ära, men inte har den väl fått en helt egen månad, egna TV-galor och fullt med produkter i affärerna som en viss summa går till. Människor drabbas även av andra cancerformer, hudcancer, lungcancer, blodcancer o.s.v. varje dag, men inte fan får de andra cancerformerna lika mycket uppmärksamhet som bröstcancer.
Jag har själv ett par tuttar och jag älskar dem, även om jag ibland tycker att dem ser för jävliga ut, är ömma under vissa perioder och är allmänt ivägen när man är ute och springer så hade jag kännt mig väldigt okvinnlig utan dem. Samtidigt hade valet varit väldigt lätt att ta bort dem om jag drabbats av bröstcancer, idag görs det hur fina bröstrekonstruktioner som helst för kvinnor som drabbats av bröstcancer och tvingats ta bort brösten. Hursomhelst så löper jag lika stor risk att drabbas av andra cancerformer, bli påkörd av en bil, ramla och slå mig halvt fördärvad... Allt är lika tragiskt och påfrestande för både en själv och sin närmsta omgivning.

Det jag inte förstår är varför människosläktet verkar ha mer över för bröstcancer än för andra cancerformer, är det för man sympatiserar mer med kvinnor och deras bröst? Är du själv kvinna kan jag förstå det till viss del och visst de flesta karlar hyser en viss kärlek till bröst, men ändå... Det pratas hela tiden om jämställdhet mellan könsrollerna, men jag ser ingen som helst jämställdhet i cancerfrågan och det gör mig fullkommligt rasande. Varenda gång det blir oktober skall det pratas bröstcancer till höger och vänster, jag tycker det är orättvist och rent ut sagt förjävligt! Jag hyser lika stor sympati för alla cancerformer för båda könen och tycker att samhället kanske borde göra det samma. Kan det inte bara göras om till en kampanj för cancer i ren allmänhet?

Inga kommentarer: